Niespodzianka: pod każdym polskim tytułem - znajduje się fragment prezentowanego filmu!
Ten najlepszy...
On gdzieś tu jest.
Ten najlepszy...
On gdzieś tu jest.
Gdzieś
się schował.
Zaraz
go znajdziemy.
W
2012 roku „The International Film Magazine Sight&Sound”
za sprawą reżyserów, filmowców, krytyków z całego świata
ogłosił, że po 50 latach nastąpiła zmiana na miejscu numer 1.
„Zawrót
głowy” (Vertigo) Hitchcocka pokonał Orsona Wellsa i jego
„Obywatela Kane'a”.
Kilka
miesięcy temu opisywałem tą historię, przedstawiałem film i
scenę w restauracji, z odbiciem w lustrze i stojącą Kim Novak,
uchwyconą jak na obrazie mistrza pędzla epoki renesansu.
Nie.
'Zawrót głowy' nie jest najlepszym filmem. Zdecydowanie. 'Obywatel
Kane' go przewyższa.
Chociaż
do dziś trudno zrozumieć niektóre sceny z Vertigo, ale dzięki
wywiadowi Truffaut z Hitchcockiem, wiemy np., że scena Kim i Jamesa
w pokoju hotelowym ociera się o nekrofilię...
Więc
który?
Mistrz
Kurosawa? „Siedmiu samurajów” czy „ Tron we krwi”?
A
może ten japoński, który we wszystkich zestawieniach światowych
jest na miejscu 3 ?
„Tokijska
opowieść” Yasujiro Ozu? Jest lepszy niż dzieła Kurosawy.
Francuskie
'Reguły gry' Renoira z miejsca 4 ?
Cudowna
'Atalanta' z baśniową podwodną wędrówką, którą tak bardzo
zachwycał się Truffaut?
Czy
też film 'Komedianci' ? Został uznany we Francji za najlepszy film
kiedykolwiek nakręcony nad Sekwaną. I to zrobiony jeszcze podczas
okupacji niemieckiej!
A
może coś z początków kina?
'Nietolerancja'?
'Narodziny narodu'? 'Chciwość'?
Czy
film, w który trudno uwierzyć nawet dziś? Jak można było w roku
1927 nakręcić takie dzieło jak 'Metropolis'? Z którego zresztą
podpatrzono scenę do
świetnego 'Artysty'.
Geniusz
Chaplina, Keatona?
Langa,
Felliniego, Antonioniego?
Burleska
Lloyda?
Slapstick
Sennetta?
Czarna
komedia – 'Arszenik i stare koronki', 'Paragraf 22' ?
A
może western z niezapomnianą melodią - →Piosenka z westernu " 3:10 do Yumy"
Baśniowy
'Czarnoksiężnik z krainy Oz' ?- z olbrzymią ilością błędów,
ale jak to do dziś się ogląda!!!
Francuska
'Nowa Fala' ? - →'Do utraty tchu'
Włoski
neorealizm?
Kino
irańskie z osiągnięciami lat ostatnich?
Film
gangsterski czy Film Noir?
Oczywiście
istnieje lista 10-20 najlepszych filmów w całej historii kina.
Arcydzieł
sztuki filmowej. Co do których znawcy nie mają cienia wątpliwości.
Analizowane,
rozkładane na czynniki pierwsze w ukazujących się publikacjach,
omawiane na spotkaniach i w szkołach filmowych.
Wybitne
warsztatowo.
Te,
które zrewolucjonizowały X muzę. Jak np. 'Obywatel Kane' z roku
1941. To co zrobił Orson Welles, do dziś pozostało w historii kina
jako prawie najdoskonalsze odkrycie sztuki cinema. Geniusz tego
obrazu – nikt wcześniej nie dokonał takiego przełomu w
filmowaniu, nie zastosował tylu nowych technik. 'Kane' zawsze
będzie lepszy od 'Matrixa'.
Wciąż
mało uchwycone i zrozumiane 'Vertigo'.
„Pancernik
Potiomkin' i słynna scena na schodach.
Będąca
w pierwszej 5 - „Bitwa o Algier' – wręcz dokument filmowy!
„Piknik
pod wiszącą skałą' – tajemniczy, piękny i zamknięty w
niewyjaśnionej historii.
'Towarzysze
broni' – arcydzieło francuskie, podziwiane przez krytyków.
'Złodzieje
rowerów' – przejmujący, zapierający dech w piersiach obraz ojca
i syna na włoskich ulicach.
Problem
w zestawieniu listy jest jeden. Bawiąc się w numerację, im dalej,
tym granica pomiędzy filmami zaciera się. Jeśli ten, to i ten
także. Trudno o dobre kryterium. Takim mogłoby być wyróżnienie w
postaci nagród filmowych. Znaczących trzech festiwali europejskich
oraz tej za oceanem.
Ale
nie zawsze wybitne filmy zostały nagrodzone. Niekiedy dwa spotkały
się w jednym roku. Nie zawsze było miejsce na festiwalu, a czasami
kunszt i geniusz filmu odkryto po paru latach, gdy ten dotarł do
publiczności.
Według
mnie, najwspanialsze filmy powstały do połowy lat 60-tych.
Złota
Era Hollywood 1930-1950, francuska fala, neorealizm, wybitne diamenty
amerykańskie i niemieckie ery kina niemego.
Dziś
takiego kina już nie ma.
Prawdziwe,
wielkie obrazy powstały dawniej.
I
dla kinomana to wielka uczta za każdym razem, gdy tak łatwo można
je odnaleźć, zgasić światło i czekać na seans.
Nie
'przemyciłem' żadnego ulubionego filmu. Nie starałem się na siłę
o 'bardzo dobry' byleby tylko był wyróżniony.
Oto
lista najwybitniejszych filmów w całej historii kina.
Arcydzieł
wbijających w fotel.
I
pod względem warsztatowym i samej opowiedzianej historii ( dziś
raczej to drugie).
Gdybym
miał wskazać na najlepszy film wszech czasów, a takie pytanie
często jest mi zadawane – to odpowiem jak zawsze: Najwybitniejszy
to: i tu lecą tytuły zaprezentowane poniżej. Nie ma najlepszego
filmu. Jest takich może 5, 10...
Ale
gdyby ktoś bardzo nalegał, dalej oczekiwał odpowiedzi, to powiem:
Nie
uważam, że to film najlepszy, ale to taki film, po obejrzeniu
którego czuję się spełniony.
Daje
mi wiele radości, chwilowy smutek zastępuje śmiechem, nie mogę
oderwać wzroku od ekranu za każdym razem. I jeszcze kończy się
wspaniale! Nawet teraz pojawił się uśmiech na ustach.
Chaplin
i jego „ Dzisiejsze czasy' :))
Piękna
aktorka, której smutną historię z filmu pamiętamy, to Paulette
Godard. Małżonka samego Chaplina, a później, przez 32 lata żona
wybitnego pisarza, którego powieść „Na zachodzie bez zmian”
(Erich Maria Remarque) została sfilmowana i również osiągnęła
poziom mistrzostwa.
Lista
oraz przypomnienie filmu „Dzisiejsze czasy”.
2001:ODYSEJA KOSMICZNA ( 2001: A Space Odyssey) – reż. Stanley Kubrick, USA /UK 1968
2001:ODYSEJA KOSMICZNA ( 2001: A Space Odyssey) – reż. Stanley Kubrick, USA /UK 1968
ATALANTA
( L'Atalante) – reż. Jean Vigo, Francja 1934
BITWA O ALGIER ( La Battaglia di Algeri) – reż. Gillo Pontecorvo,
Algieria/Włochy 1965
BULWAR ZACHODZĄCEGO SŁOŃCA (
Sunset Boulevard) – reż.
Billy Wilder, USA 1950
CHCIWOŚĆ
( Greed) – reż. Erich von Stroheim, USA 1923
CZARNOKSIĘŻNIK Z KRAINY OZ ( The Wizard of Oz)– reż. Victor Fleming, King Vidor,
George Cukor, Mervyn LeRoy, USA 1939
DESZCZOWA PIOSENKA (Singin' in the Rain)– reż. Stanley Donen, Gene Kelly,
USA 1952
DZIENNIK WIEJSKIEGO PROBOSZCZA ( Journal d'un cure de campagne) – reż.
Robert Bresson, Francja 1951
DZISIEJSZE CZASY ( Modern Times) – reż. Charles Chaplin, USA 1936
EWANGELIA WEDŁUG ŚW. MATEUSZA ( Il vangelo secondo Matteo) – reż. Pier
Paolo Pasolini, Francja/Włochy 1964
FANNY I ALEKSANDER ( Fanny och Alexander)– reż. Ingmar Bergman,
Szwecja/RFN/Francja 1982
GENERAŁ( The General) – reż. Buster Keaton, USA 1927
GORĄCZKA ZŁOTA ( The Gold Rush) – reż. Charles Chaplin, USA 1925
GRONA GNIEWU (The Grapes of Wrath) – reż. John Ford, USA 1940
KIESZONKOWIEC
( Pickpocket) – reż. Robert Bresson, Francja 1959
KOMEDIANCI( Les Enfants du paradis) – reż. Marcel Carne, Francja1945
KONFORMISTA
( The Conformist) – reż. Bernardo Bertolucci, Włochy 1970
LA STRADA (La Strada) – reż. Federico Fellini, Włochy 1954
LAWRENCE Z ARABII (Lawrence of Arabia) – reż. David Lean, UK 1962
LISTA SCHINDLERA ( Schindler's List) – reż. Steven Spielberg, 1993
M - MORDERCA ( M – Morder unter uns) – reż. Fritz Lang, Niemcy 1931
METROPOLIS
( Metropolis) – reż. Fritz Lang, Niemcy 1927
MĘCZEŃSTWO JOANNY D'ARC ( La Passion de Jeanne d'Arc) – reż. Carl Theodor
Dreyer, Francja 1927
NARODZINY NARODU ( The Birth of a Nation) – reż. D.W. Griffith, USA 1915
NIETOLERANCJA
( Intolerance) – reż. D.W. Griffith, USA 1916
NOSFERATU
(Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) – reż. F.W. Murnau, Niemcy
1922
NA ZACHODZIE BEZ ZMIAN (All Quiet on the Western Front) – reż. Lewis
Milestone, USA 1930
OBYWATEL KANE (Citizen Kane) – reż. Orson Welles, USA 1941
OJCIEC CHRZESTNY (Godfather) – reż. Francis Ford Coppola, USA 1972
OJCIEC CHRZESTNY II (Godfather part II) – reż. Francis Ford Coppola, USA
1974
OSIEM I PÓŁ ( Otto e mezzo) – reż. Federico Fellini, Włochy 1963
PANCERNIK POTIOMKIN ( Bronenosets Potyomkin) – reż. Sergiej Eisenstein,
Grigori Aleksandrow, Rosja 1925
PATHER PANCHALI ( aka: Song of the Little Road) – reż. Satyajit Ray,
Indie 1955
PERSONA
( Persona) – reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1966
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ (Picnic at Hanging Rock) – reż. Peter Weir,
Australia 1975
PORTIER Z HOTELU ATLANTIC ( Der Letzte Mann) – reż. F. W. Murnau, Niemcy
1924
POSZUKIWACZE
( The Searchers) – reż. John Ford, USA 1956
PÓŁ ŻARTEM PÓŁ SERIO ( Some Like It Hot) – reż. Billy Wilder, USA
1959
PRZYGODA
( L'avventura) – reż. Michelangelo Antonioni, Włochy 1960
RASHOMON(Rashomon – aka: In the Woods) – reż. Akira Kurosawa, Japonia
1950
REGUŁY GRY ( La Regle De Jeu) – reż. Jean Renoir, Francja 1939
RZYM, MIASTO OTWARTE ( Roma, citta aperta) – reż. Roberto Rossellini,
Włochy 1945
SIEDMIU SAMURAJÓW ( Shichinin no samurai) – reż. Akira Kurosawa, Japonia
1954
SIÓDMA PIECZĘĆ ( Det sjunde inseglet) – reż. Ingmar Bergman, Szwecja
1957
ŚWIATŁA WIELKIEGO MIASTA ( City Lights) – reż. Charles Chaplin, USA 1931
TAM, GDZIE ROSNĄ POZIOMKI ( Smultronstallet) – reż. Ingmar Bergman,
Szwecja 1957
TESTAMENT DOKTORA MABUSE ( Das Testament des Dr. Mabuse) – reż. Fritz Lang,
Niemcy 1933
TOKIJSKA OPOWIEŚĆ (Tokyo monogatari) – reż. Yasujiro Ozu, Japonia 1953
TOWARZYSZE BRONI ( Le Grande Illusion) – reż. Jean Renoir, Francja 1937
TRZECI CZŁOWIEK (The Third Man) – reż. Carol Reed, UK 1949
UCIECZKA SKAZAŃCA ( Un condamne a mort s'est echappe ou Le vent souffle ou il
veut) – reż. Robert Bresson, Francja 1956
UMBERTO D. ( Umberto D.) - reż. Vittorio de Sica, Włochy 1952
WIECZÓR KUGLARZY ( Gycklarnas afton) – reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1953
WSCHÓD SŁOŃCA (Sunrise: The Song of Two Humans) - reż. Friedrich Murnau,
USA 1927
WSPANIAŁOŚĆ AMBERSONÓW ( The Magnificent Ambersons) – reż. Orson Welles, USA
1942
WSZYSCY JESTEŚMY MORDERCAMI ( Nous sommes tous des assassins) – reż.
Andre Cayatte, Francja 1952
WSZYSTKO O EWIE ( All About Eve) – reż. Joseph L. Mankiewicz, USA 1950
ZAWRÓT GŁOWY (Vertigo) – reż. Alfred Hitchcock, USA 1958
ZESZŁEGO ROKU W MARIENBADZIE ( Last Year at Marienbad) – reż. Alain
Resnais, Francja/Włochy 1961
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz