czwartek, 30 maja 2013

Italiani? Si, prego.

Uccellacci e uccellini, direzione Pier Paolo Pasolini.

Takie powitanie często padało z ust mojego przyjaciela, o którym wspominałem kilka razy jako o znawcy kina francuskiego i znajomym Romana Gutka, twórcy Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
Michael często prezentował mi filmy francuskie i włoskie, a to powiedzenie, które i ja przyjąłem jako formułę do powitań, ma swoje korzenie w czołówce filmowej.

Chodzi bowiem o znakomity film Pier Paolo Pasoliniego - „Ptaki i ptaszyska” (Uccellacci e uccellini) z roku 1966.
Dzisiaj wyśmienita okazja by ten film obejrzeć. Od kilku dni TVP Kultura, wieczorem, nadaje filmy z twórczości Pasoliniego.
O tym filmie, Filmweb pisze tak:
Ptaki i ptaszyska to film niezwykły, będący metaforycznie ujętą powiastką filozoficzną o współczesnym świecie, wypełnionym alegorycznymi postaciami, których źródeł należy szukać w bajkach Lafontenowskich. To swego rodzaju traktat filozoficzny, w którym Pasolini próbuje szukać puntów stycznych między chrześcijaństwem a marksizmem i próbuje zobrazować współistnienie obu ideologii, jednej ucieleśnionej przez św. Franciszka z Asyżu, drugiej reprezentowanej przez Kruka”.

Kto chciałby zapoznać się z kinem z wyższej półki, seans dzisiaj o 22:15.
W ogóle warto zaglądać do TVP Kultura wieczorem, gdzie codziennie prezentowany jest film z cyklu Panorama kina polskiego albo światowego.



7 komentarzy:

  1. Przyłączam się do zachwalania i polecania TVP Kultura. To jeden z najlepszych kanałów telewizyjnych. Warto tam zaglądać, zwłaszcza wieczorami.

    OdpowiedzUsuń
  2. kminek Ciebie opuścił :( i punktów stycznych brak:))
    Wspolczesny świat z 1966 roku...powiedzmy, ze wspolczesny....tyle, ze jeszcze oparty na newtonowskim pojmowaniu i rozumieniu.. Za parę lat chrześciajńskie i marksistowskie pojmowanie odejdzie do lamusa...
    niestety, nie zapoznalam sie z kinem z wyższej półlki:))) za wysoka polka:))
    a tak na poważnie , to TV mi nawalił:))
    ale zgadzam się z WAmi, że TV Kultura jest fajnym programem.

    OdpowiedzUsuń
  3. muszę też dodać, ze jestem pod wrazeniem wykonania tej piosenki people are strange - do tej pory tylko słyszałam w wykonaniu the doors. Powala z nog glos tej kobiety:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy wiesz, jak nazywa sie ta Pani, ktora to śpiewa?

    OdpowiedzUsuń
  5. Proszem panią, na każdy film z YT, klikamy na tytuł, widoczny na zamieszczanych przeze mnie filmach. Wtedy otwiera się strona YT z tym samym filmem i widać kto wykonuje utwór. Prawie zawsze jest podawany wykonawca, to wręcz klasyka. Ujma dla zamieszczającego film, gdyby tego nie było.
    A TVP Kultura jest gites proszem pań:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Najpierw napisalam komentarz, a potem zaczełam szukać i znalazłam. Dzięki za wyjasnienie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Na zdrowie i miłego oglądania i słuchania.

    OdpowiedzUsuń